Civilization 5

Civilization 5

 

داستان


سری بازی های Civilization از داستان خاصی برخوردار نبوده اند و از این رو نسخه پنجم هم به همین صورت است. در واقع می توان گفت که داستان بازی همان روند تاریخی و اتفاقاتی خواهد بود که قوم شما در بازی با آن روبرو می شوند. بازی، شما را در نقش رهبری قرار خواهد داد که باید برای سربلندی و پیشرفت ملتش بهترین کارها را انجام دهد. در واقع این خود شما هستید که داستان بازی را رقم خواهید زد و تاریخ را به گونه ای که دوست دارید، می پیمایید.

گرافیک


چون با یک بازی استراتژی همزمان (Real-Time Strategy) روبرو نیستیم، پس خبری هم از لشگرهای عظیم، ساختمان های مختلف و محیط های گوناگون در این بازی نیست. زمانی که با یک بازی استراتژی-نوبتی خالص مواجه هستید، موضوع کمی متفاوت خواهد بود. محیط بازی نمای کلی از جهان و منطقه ای است که تمدن شما در آن قرار دارد. محیط بازی به صورت کلی طراحی شده و خبری از ریزه کاری های زیاد نیست. البته نیازی هم به این مسئله نیست. چون همانطور که گفته شد، این مسائل بیشتر در بازی های RTS مهم هستند و در بازی استراتژی-نوبتی این موضوع چندان با اهمیت نیست. با توجه به مکانی که تمدن شما در بازی قرار می گیرد، شاهد تنوع خوبی در محیط بازی هستیم. طراحی شهرها، نیروها و... در محیط بازی در سطح قابل قبولی است و نیاز بازی را برطرف کرده است. البته اگر بخواهیم این قسمت را با سری بازی های Total War مقایسه کنیم، باید گفت که سری بازی های Total  War در طراحی این قسمت بهتر عمل کرده اند.

موسیقی/صداگذاری


بخش صداگذاری بازی واقعا خوب است. موسیقی های بسیار زیبا و متنوعی در بازی قرار گرفته اند که به نظر من هر کدام از آن ها آرامشی مخصوص به خود را به بازیکنان انتقال می دهد. با توجه به این مسئله که در بازی تمدن های زیادی وجود دارند، موسیقی های مختلفی برای هر تمدن ساخته شده اند. آهنگ ها کاملا با فرهنگ آن قوم یکسان خواهند بود. همین مسئله باعث می شود تا شما دقیقا خود را به عنوان فردی از آن ملت تجسم کنید. البته موسیقی شماره های قبلی بسیار حماسی تر بودند. این فضای حماسی آهنگ ها، در این بازی کمتر شده است. دیالوگ های به کار رفته در بازی بسیار خوب هستند. هر قوم در بازی یک رهبر دارد که هر کدام از آن ها به زبان خود سخن می گوید. شنیدن صدای داریوش در این بازی می تواند برای ما بسیار جذاب باشد. روایت گر بازی آقای مورگان شپارد (Morgan Sheppard) است. صدای بسیار زیبا و پخته او در روایت کردن سرگذشت تمدن های مختلف و... زیبایی بازی را بسیار زیاد کرده است. البته لازم به ذکر است که موسیقی زیبای بازی کار آقایان جف نور (Geoff Knorr) و مایکل کوران (Michael Curran)  است که در نسخه های گذشته نیز به ساخت موسیقی برای این عنوان مشغول بوده اند.

گیم پلی


اگر قرار باشد لقب گیم پلی جادویی را به یک بازی بدهیم، قطعا Civilization V خواهد بود. با اولین کلیک در این بازی ساعت ها پای کامپیوتر خود میخکوب خواهید شد. همانطور که گفته شد، روند بازی به این گونه است که باید یک قوم را انتخاب کنید و پا به اعماق تاریخ بگذارید. در طول بازی ابتدا یک شهر را در اختیار دارید و رفته رفته شهرهای بیشتر و قدرت بیشتری به دست خواهید آورد. در جریان بازی با ملت های مختلف آشنا خواهید شد. سعی کنید بیشتر با تمدن های همسایه خود روابط دوستانه برقرار کنید تا مرزهای امنی داشته باشید و همچنین خیالتان از همه آن ها راحت باشد. در برخی موارد آن ها از شما درخواست هایی دارند که می توانید با توجه به شرایط، آن ها را انجام دهید. انجام دادن آن ها تاثیر مثبتی در روابط شما خواهد داشت. از دیگر بخش های گیم پلی بازی، می توان به سیستم جستجو و پیشرفت های مختلف اشاره کرد. در طول بازی باید به پیشرفت ها و تکنولوژی ها دست پیدا کنید. از به دست آوردن دانش دام پروری و کشاورزی گرفته تا اختراع خط، تاریخ، چرخ و... از مواردی هستند که باید در طول بازی آن ها را کسب کنید. این جستجوها و به دست آوردن معلومات، باعث می شود که قوم شما معروف و قدرتمند شود و شما در بین دیگر تمدن های بازی سرشناس تر باشید. البته با گذر در زمان باید فناوری های جدیدی را نیز به دست آورید. البته بازی همیشه شما را وادار می کند که روی یک دانش کار کنید. در طول بازی باید سعی کنید قلمرو خود را گسترش دهید تا بتوانید به منابع طبیعی مانند: غذا، طلا و... دست پیدا کنید. به همین دلیل محیط بازی به خانه های مختلفی تقسیم شده که هرکدام از آن ها دارای قسمت خاصی هستند. باید این منطقه ها را خریداری کنید تا به منابع بیشتر دسترسی پیدا کنید. یک سیستم دیگر در بازی وجود دارد که به وسیله آن سیاست های کلی تمدن خود را مشخص می کنید. می توانید ملتی صلح طلب و دانش پژوه بوجود بیاورید و یا ملتی جنگ طلب و قدرتمند خلق کنید. بازی دست شما را برای انجام هر کاری باز گذاشته است. امکانات زیادی در بازی وجود دارند که همه آن ها کاربرد خواهند داشت. همین امکانات، گیم پلی غنی ای را برای بازی خلق کرده است. البته عدم توانایی شما در بازی باعث می شود که شاهد قوی تر شدن ملت های دیگر باشید و در حالیکه آن ها با تانک و هواپیما به شما حمله می کنند، شما باید با نیزه و تیر و کمان با آن ها مبارزه کنید.

نتیجه گیری


به نظر من طرفداران بازی های استراتژی-نوبتی با این بازی به هر آنچه که می خواهند دست پیدا خواهند کرد. گیم پلی بسار زیبا و لذت بخش باعث شده که این بازی به یکی از عناوین کاملا اعتیاد آور در دنیا تبدیل شود. این بازی را می توان علاوه بر یک محصول سرگرم کننده، یک روایت گر تاریخ نیز نام برد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





مطالب قبلي





Copyright © 2009-20010 Loxblog.com All Rights Reserved . Designed by Loxblog.com

gamefire

نیما دارابیان

gamefire

http://gamefire.loxblog.com

game fire

Civilization 5

game fire

به وبلاگ من خوش آمدید نقد و بررسی بازی های روز دنیا

game fire